onsdag 6 februari 2008

Livet rullar på

Förkylningen börjar ge sig, det är löjligt lugnt på jobbet just nu (snudd på långtråkigt faktiskt, och då är det illa) och hemma är det inte mycket nytt under solen. Möjligen är det lugnet som gör att jag noterar vissa saker här i världen som jag kanske inte annars skulle tänka på?

1. Aftonbladets nätupplaga har under varje artikel knappvalet "Skicka till en vän" och "Skriv ut". Numera finns också "Visa på Facebook" med samma knappfunktion. Sekunderna innan jag upptäckte det läste jag på Startsidan: "Facebook är som en tatuering du ångrar". Komiskt. Nå, det var mer knappfunktionen jag reagerade över alltså. Har Facebook nu blivit en "normal" del av svenskars vardag?? I samma utsträckning som "Skriv ut"? Lite läskigt på nåt sätt.

2. Ingvar Oldsberg propagerar för Hjärt-Lungfonden. Mycket bra. Men ordvalet "Jag ger några hundra till Hjärt-Lungfonden, det kan faktiskt du också göra" ger mig spader. Måste kännas oerhört provocerande för folk som faktiskt inte har den möjligheten! Sen vet jag inte om han menar några hundra i månaden eller om det är en engångsgrej, men är det per månad han snackar är det väl verkligen fräckt att vara så världsfrånvänd att man förutsätter att alla faktiskt har den möjligheten? Påminner om boken som Malou von Sivers medförfattade och sedan lanserade: "För dig som bryr dig om ditt barns hälsa." Men hallå??! Betyder det att man inte riktigt gör det om man inte köper boken? Så oerhört fräckt, så fula tricks, så magstarkt att jag allt får lite puls. Det är ungefär som ett Tupperwareparty, det går väl också ut på att tjäna pengar på att spela på folks samveten? Man köper gärna en burk bara för att inte behöva känna att det var synd om säljaren som fick en massa besvär för ingenting, eller så tycker man synd om värdinnan som får skämmas för sina kompisar som inte handlar. Fult. Usch. Och för bara ett par månader sen gick jag på det igen, fast i form av "Ljusparty". Att man aldrig lär sig??

Inga kommentarer: