söndag 23 januari 2011

Bränna fett och spara pengar

Vi har fyra månader på oss att bli fit och ofattiga till kryssningen (egentligen heter det väl fitta när det handlar om mer än en person men det vågar jag inte skriva). Jag ska kämpa som en gnu för att slippa vara på den där båten och känna att vi inte har råd med ditten och datten. Jag ska kämpa ganska hårt för att bli av med det dallriga men kommer knappast att späka mig så pass så jag har direkt svintråkigt. Vissa saker utgör en direkt kombination av bränna fett och spara pengar; promenera till jobbet ett par tre gånger i veckan t.ex. De dagar det inte är så kallt, får jag väl tänka nu till en början i alla fall.
Sen är det det där med kolhydrater då. Jag tror inte på att plocka bort något helt och hållet från kosten, jag är övertygad om att man behöver kolhydrater. Fast kanske inte så himla mycket... Idag drog jag ut grönsakslådan från kylen därför att den såg ut som ett inferno, och då hittade jag ett halvt vitkålshuvud. Lämpligt nog hade vi lite morötter, paprika och purjolök också, exakt vad som behövs till en veckosallad:

Detta är ju inte alls GI eftersom vinägretten innehåller socker, men jag inbillar mig att det ändå är bra att ersätta lite potatis, ris eller pasta med sånt här. Inte nödvändigtvis varje dag, men några gånger i veckan. Och så försöka tänka på att en lagom portionsstorlek är vad som ryms i ens kupade händer.

Okej, startvikten för mig är 70 kg. I´m not fat, I´m bigboned!!! Nåja, några centimeter runt midjan och så vill jag ha bort. Bort med dem för evigt! Jag känner mig så pass målinriktad att jag kan tänka mig att gå på nån TV-reklam för produkten "30 dagar". Jodå.

På tal om att gå på reklam, idag när vi handlade köpte jag ett paket Cheerios. Detta är konstigt för jag äter dem inte själv och av princip köper jag inte gärna Nestlés produkter sen den där modersmjölkersättningsskandalen (rekordlångt ord?). Men det konstigaste av allt var att när vi kom hem från affären och jag packade in varorna så hittade jag i skafferiet ett paket Cheerios!! För fa-an... Är det ingen som äter dem? Men de små figurerna i TV-reklamen är i alla fall skitsöta. Även fast det låter som att karln tjoar "give those hoes a go!".
"Ja kom igen nu, ge de hororna en omgång!", tänker jag då och sen går jag tydligen till affären och köper dem??

Kan man inte bara köpa de små hororna istället?

Inga kommentarer: