torsdag 27 januari 2011

Nu har jag fått en ny idé igen.

Jag råkade hitta en massa bloggar med bilder på hemmagjorda (men döproffsiga) tårtor. Och genast måste jag ju prova jag också. Jag kan liksom aldrig låta bli att prova! Så jag gick in på http://www.kakburken.se/ och tänkte att jag skulle beställa lite sugarpaste och färg och smått och gott. Men så blev jag lite snål och tänkte att t.ex sugarpaste måste man väl kunna göra själv? Jomenvisst, en googling och vips så öppnar sig hela tårtskaparvärlden framför ens fötter!

Först smälter man 1 msk gelatinpulver (eller 6 gelatinblad) i 4 msk vatten över vattenbad. När det smält tillsätter man 2 msk matolja och 1½ dl vit baksirap.

I en annan skål siktar man ner 14-15 dl florsocker...

... i vilket man sedan häller ner vätskan. Åsså joppa joppa joppa!

Upp med härligheten på bänken och knåda tills pastan känns smidig och följsam. Det funkar skitbra! In med alltihop i en påse, gärna dubbla påsar så det är ordentligt lufttätt och sedan ska det där vila i minst 8 timmar eller nåt innan man tar det i bruk. Den är hållbar i minst en månad, så jag behöver inte direkt stressa fram nån tårta.

Men jag råkade också hitta recept på MMF (marsmallowfondant). Och det skulle enligt proffsen vara mer lättarbetat än sugarpaste så då ville jag ju göra det också.

Först lägger man 300 g marsmallows, en msk matolja och 2 msk vatten i en skål över vattenbad (man kan smälta det i micron också).

Efter en stund började det som skulle visa sig bli ett mindre kaos. Jag testar med micron nästa gång.

Ja, när allt sedan är smält och slätt så ska 7-8 dl florsocker arbetas in, och när den uppför sig som kletigt tuggummi är det klart. Jag fick in kanske 5 dl florsocker innan det var EXAKT som kletigt tuggummi, så som sagt, jag kör med micron nästa gång. Detta ska också stoppas in i påse och så lufttätt som möjligt, och vila "över natten" (fast jag lovar att den inte vet vilken tid på dygnet det är).
Det här ska tydligen funka med annat skumgodis också (jag tänker genast på skumtomtar) och man kan såklart använda smaksatt florsocker och färg osv.

MMF:en tänkte jag bara använda till tårtlock, sugarpasten är tydligen även lätt att göra dekorationer med. Ja vi får väl se! Jag har beställt lite blå och lila färg och en dekorationspenna och ätbart lim. Det blir väldigt spännande det här. Konstigt att jag som har sånt taskigt tålamod och får härdsmälta när det jävlas vågar mig på sånt här hela tiden?

Inga kommentarer: