söndag 1 juni 2008

Det är nåt fel på mig

Klockan 21:00 ikväll flög jag upp från soffan och hämtade Konditorns Bästa. Då hade jag suttit en halvtimme och försökt mota bort kakhallisarna. Jag hittade ett perfekt recept och satte igång. Att i rasande tempo försöka mosa ihop kylskåpskallt smör med mjöl ger mjölksyra i varenda hand- och fingermuskel. Jag fick även några sendrag.


Syltgrottor har jag ätit förut, men inte såna här... De är himmelska! Jag gissar att det är vaniljsåspulvret som bär skulden till det. Och det värsta var att det bidde ju inte ens 30 stycken som det stod i receptet, det bidde bara 23. Det får bli dubbel sats nästa gång.

4½ dl vetemjöl
250 gr smör (försök inte med nåt himla margarin här)
1½ dl strösocker
1 dl vaniljsåspulver (kallrörd)
1½ tsk bakpulver
1½ dl hallonsylt

Blanda mjöl och socker till en grynig blandning. Tillsätt övriga ingredienser och knåda ihop. Rulla ut degen i två längder (hur många längder man vill göra torde väl vara helt upp till en själv, men så står det i receptet), ca 5 cm i diameter. Skär dem i ca 30 bitar. (jag skar väl för breda bitar då).
Lägg bitarna i formar, gör en grop och fyll med sylt. Grädda i 175 grader 15 minuter (För mina tog det 20 minuter.) (Kanske för att de var för tjocka?)

Inga kommentarer: