söndag 29 juni 2008

Sommar! Semester! Häggspinnmal!


Så har då semestern startat. Eller om man ska vara petig så börjar den imorgon måndag. Helt underbart!
Och för tredje året i rad har vi drabbats av häggspinnmalen. Det har tunnats ut avsevärt, till och med så pass att jag funnit vits med att gå ut och klippa av grentopparna de gjort bo på. Det gjorde jag för en vecka sen, och jag stoppade grentopparna i en hink som jag sedan bar en bit bort på tomten bara för att glömma bort. Naturligtvis. Eller så "glömde" jag den medvetet bara för att få se ett litet samhälle växa fram. Jag har inte bestämt mig än. Hinken fotograferade jag sedan ikväll, se ovan.

Och här ser vi en av hinkens invånare. Larverna har alltså kläckts, ätit upp allt det matnyttiga på grenarna samt ingjutit hela hinken i en försvarsväv. För två år sedan spann de in ett helt täckt släp för oss, bara för att vi hade slängt in några utsatta grenar i det. Det hände över en natt. Samma år spann de in våra soptunnor och cyklar och det mesta av matrumsfönstren på husfasaden. Idoga små jävlar det där.
Jaja, låt dem roa sig bäst de kan, det blir ju inga monster av dem - de är betydligt mindre besvärande som mal än de är som larver. En hink känns som en lagom tillvaro. Men jag hoppas verkligen att det här ska vara utrotat till nästa år, jag vill ha mina stackars häggar ifred och hör sen.

Och nu är det Spanien vi tänker på. Heja latinolovers! (EM i fotboll är det väl bäst att tillägga.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

viva espania,fantasticooo,
;mb

Anonym sa...

Siiiiii!!!