fredag 21 augusti 2009

Blev påmind om Dubai idag

Idag när jag hade ätit lunch på vår uteplats på jobbet, och gick in med famnen full med burkar och porslin, höll jag på att snubbla på en kvinna som satt hopkurad på golvet. Jag ändrade hastigt riktning med ett "Oj" och insåg ganska snabbt vad hon höll på med, mycket tack vare hennes hudfärg och kläder. Väldigt mörkhyad, stort tygsjok över huvudet.

Hon bad.

Det påminde mig om när vi under vår Dubaivistelse var på hemväg i hyrbilen och i vanlig ordning stannade vid bommen där säkerhetsvakten stod och noterade alla inkommande och utåkande bilar. Det var bara det att den här gången låg säkerhetsvakten på knä inne i kuren - och bad. Och sånt avbryter man inte för att det kommer nån bil inte. Jag har full förståelse för det, men Niklas som väl var ganska less på att detta bedjande alltid är första prio satt i bilen och gormade. "MEN DU KAN VÄL FÖR FAN INTE LIGGA OCH BE MITT I ARBETSPASSET" osv. Till hans försvar får jag säga att vi var ganska tärda av den tryckande värmen. Plus att han inte tyckte den där synen var så exotisk längre då, som sagt. Vi fick snällt vänta kanske två minuter, tills vakten var klar. Då reste han sig med ett brett leende och öppnade bommen under glad vinkning, och allt var förlåtet.


Och när jag ändå satt och mindes, kom jag att tänka på när vi precis hade satt oss på planet på väg ner till Dubai. Niklas hade tagit hand om alla sex boardingkorten och satt i flygstolen och vek dem fram och tillbaka, så som han brukar göra med pappersbitar han kommer över. Han räckte över två stycken till mig, av nån anledning. Då såg jag att han bara hade två stycken kvar i sin hand, vilket totalt blir fyra alltså, och jag frågade var han hade gjort av med de sista två.
- Var har du de sista två?
- Vaddå de sista två?
- Ja det ska ju vara sex stycken totalt.
- JAG HAR ALDRIG HAFT SEX!

Jag har förresten glömt berätta att Niklas blivit erbjuden att komma till Abu Dhabi och jobba. Men han tackade Nej. Kanske han får chansen om typ 5 år igen, när alla barnen är vuxna, och då sticker vi.

2 kommentarer:

anonym blomma sa...

Jag hade nog rusat ut och sparkat snubben i arschelet,,med mitt trafik humör.Sen hade nog den svenska regeringen blivit inblandad skulle jag tr0 ;/

karo sa...

Hehe :-D