fredag 15 januari 2010

Efterrätt


Ikväll gjorde jag till mig och trixade till en efterrätt medan Niklas putsade fläskfilén.

En krämpudding med kokta äppelklyftor. Det var nåt med den som slog an en nostalgisk sträng i mina smaklökar. Den var god helt av sig själv, men den där nostalgin satte verkligen pricken över i:et! Man började med att göra en äggkräm:

2 matskedar custard powder (kan ersättas med marsanpulver)
11/4 dl mjölk
1 msk strösocker
dl(90 gr) créme fraiche

Jo, exakt så står det i min fina efterrättsbok. Det faktum att en äggkräm inte innehåller något ägg är ju festligt i sig, sen det där med dl créme fraiche... ja det är väl bara att kolla på burken hur mycket den innehåller och sen utgå från det.
För enkelhetens skull återger jag inte exakt vad som sedan står i beskrivningen, utan säger helt enkelt: Blanda i en kastrull och koka upp, ställ åt sidan.

Sen gör man själva puddingsmeten:

180 gr osaltat smör
11/4 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 msk custard powdrer (går fortfarande bra med marsan)
2/3 dl mald mandel
2½ dl grädde

Vispa smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget. Vänd ner mjöl/bakpulver/marsan/mandel och grädde.

Lägg hälften av puddingsmeten i en form (2 liter), toppa med "äggkrämen" och bred ovanpå det ut resten av puddingsmeten. Grädda i 180° 45-50 min. Pudra över florsocker.

Skala och skiva 4 äpplen tunt. Koka på svag värme under lock med ett par msk vatten och ett par msk socker i tio minuter.

Precis som i fallet med den berömda ananaspajen behövs verkligen ingen vispad grädde här.

3 kommentarer:

Agge sa...

Vad gott det ser ut! Nu har jag även sett reportaget som Birgitta gjorde av ert nyrenoverade vackra hem! Jätteroligt att se! Kram kram

karo sa...

Ja de har fått till himla fina bilder, men att se och höra sig själv sådär är ju bara åh neeej. *S*

efva sa...

det här ska jag göra till min familj ikväll, mums! Kan man se reportaget på film på web-kuriren?
kram Eva