söndag 29 april 2012

En All American food-day

Långledigt igen och detta inleds med värsta kanondagen! Solen steker, infarten är rengjord och båda bilarna har fått sommarskor. Ja jag bytte faktiskt på min bil för några dagar sen, med pappas hjälp. Svanar tutar och storspovar drillar (och måsar skitskriker) och det är bara så himla härligt. Det finns hopp! Snön kanske hinner försvinna innan midsommar ändå!

Konstig som jag är sitter jag inte ute och grillar mig själv utan står mest i köket och pysslar med sånt som ska inmundigas. Asså jag har ju gått med i Aftonbladets viktklubb men just idag tänkte jag glömma det (igen). Inte kan man hålla på och späka sig varendaste dag heller.

Har hittat en rolig amerikansk blogg med en massa roliga recept, t.ex blueberry and lemonpancakes, syndigt gott.

Blueberry and lemonpancakes
3,5 dl cake flour
1/4 tsk salt
1 msk bakpulver
3 msk socker
3,5 dl evaporerad mjölk
1 stort ägg
1 citron, skal och saft
1,5 tsk vaniljsocker
2 msk smält smör
2,4 dl blåbär


Riv skalet och pressa ur saften. Blanda ner i den evaporerade mjölken.
Alla torra ingredienser blandas för sig, och de blöta för sig.
  
Sen blandas allt ihop!

Och ner med blåbären.

Stek på medelhög värme...

... och ät med lönnsirap. The Pioneerwoman tar det ett steg längre och tar även smör till. Där gick min gräns men det låter ju fasligt gott.


Cake flour är vetemjöl blandat med Maizena, till 1 cup (2,4 dl) tar man 2 msk Maizena och blandar, sen siktar man det och enligt säkra källor ska det siktas fram och tillbaka hela 5 ggr. Jag har inte den blekaste aning om vad mer än typ två siktningar ska göra för det hela men jag lyder.
Evaporerad mjölk är helt enkelt osötad kondenserad mjölk.

Jag provade göra blåbärspancakes med helt "vanliga svenska ingredienser" för några veckor sedan och tyckte de var nästan lika goda som dessa, men kanske kanske att den där mjölken har liten betydelse...? De här var faktiskt jättegoda och tog slut i samma takt som de blev färdiga, alla gillade.

Direkt efter att jag slickat fingrarna tog jag itu med middagsförberedelserna. Ribs... äppelchutney, coleslaw... Herreguuuuud så gott!


Koka ribsen långsamt i välsaltat vatten, släng i en gul lök, några vitlökskyftor och ett gäng svartpepparkorn. 


Det tar ca 1,5 timme innan köttet börjar släppa från benen.


Äppelchutney
500 gram äpplen (en syrlig sort)
1/2 gul lök
2 vitlöks klyftor
1 bit färsk ingefära (stor som din tumme ungefär)
1 röd chili (medelstark)
2,5 dl vatten
0,5 dl vitvinsvinäger eller vit balsamico
1,5 dl socker
Salt

Skär äpplena i bitar.

Finhacka lök, vitlök och chili. Riv ingefäran.

Stek de sistnämnda hastigt i olja, släng sen ner äpplen, vatten och vinäger. När det börjar koka tillsätter man sockret. Salta lite och låt koka ca 45 minuter. Jag tog bort locket sista tio minuterna för att chutneyn inte skulle bli så vattnig.

Och här går vi direkt på cole slawn. Idag gjorde jag en variant på Leilas, som ska vara i "världsklass". Har blancherat finstrimlad vitkål (knappt ett halvt huvud), rivit ett par morötter grovt och skivat en silverlök fint. Här rostar jag kumminfrön. Ganska snabbt börjar de ryka, hoppa runt och knäppa. När de slutat knäppa är de klara. Skjuss ner i skålen! Tryck i ett par dl majonnäs, salta och peppra och lägg till nåt lite starkare; Tabasco ska visst vara bra men det hade inte jag, jag tog lite Orange pepper istället.
Vi gör med glädje egna French Fries. Sen vi köpte Airfryern you know. Och så är det dags att stycka upp de kokta ribsen.

En rickti karl tänder kolen med varmluftspistol.

På med köttet och pensla med glaze. Sen är det bara att slänga på locket med alla lufthål stängda.


Så jädra härligt att kunna äta på altanen! Detta var premiär för i år. Lite sent tror jag, men den här våren har ju varit kriminellt sen. Det var så fruktansvärt gott så vi höll på att tvärdö allihopa.



Och nu väntar vi in en irländsk gäst tydligen! Niklas kollega Ken vill komma hit och dricka ett glas vin innan han ska iväg på stan och dricka öl. Tänker mig att enda stället värdigt en irländare måste vara Bishops Arms?


Inga kommentarer: