tisdag 10 april 2012

Pyttiga macarons

Häromdagen fick jag ett ryck och ville tillverka macarons igen, var ett tag sen. Denna gång valde jag ett recept med hasselnöt istället för mandel.



Tyvärr hade jag köpt helt vanliga hasselnötter, och receptet krävde skalade hasselnötter. Hur gör man då? Jo först testar man att skålla skiten, precis som man gör med mandel. Man jag kan meddela att det funkar inte om man inte vill hålla på en hel helg. Då googlar man, och kommer fram till att de ska rostas i ugn först. Vilken tur att vi har en airfryer! Så, rostningen gick på ett kick men antagligen hade den tidigare skållningen blivit ett problem, det var bara kanske häften av nötterna som gick att skala sådär busenkelt som man vill i en önskedröm.


När jag till slut hade skalat tillräckligt många var jag så svettig att jag fick gå och duscha innan jag kunde fortsätta (för jag tävlade med Niklas som absolut skulle åka och köpa skalade nötter, ville bevisa för honom att det var onödigt, därav svettningarna). 


Efter all vägning och siktning och vispning och nedvändning var det dags att spritsa. "Stora som knappt femkronor" stod det i receptet och jag löd. Var ju helt säker på att de skulle flyta ut förr eller senare.


De flöt alltså inte ut. Detta är inte macarons, det är pyttesmå nötmaränger, bara. 


Macarons ska inte behöva ligga på sidan.... Men ganska goda blev de, med sin chokladtryffelfyllning! Jag tror jag vet vad jag gjorde för fel, jag vände ner nöt-florsockerblandningen alldeles för försiktigt. Hade jag plågat smeten lite till hade den inte varit så okuvligt spänstig. Och när har det hänt förr liksom??


2 kommentarer:

Anonym sa...

Men o så söta...En helt egen design. Den 16:e närmar sig och då måste du kanske baka något annat!? Kanske något större!? Kanske något med lakritsfluff!? Kram på dig! M

karo sa...

Jamen i så fall måste vi ta det kanske på söndag? För på måndag lär jag ju inte hinna. :D