torsdag 25 december 2008

Dubai-referat 2

Härliga juldag! Lugnet har lagt sig som bomull över hela hemmet. Så, jag har gott om tid att bara slappa och leka. :-)

Jo, på Burj al Arab stal vi några såna här:

Det är inte tandpetare, det är Plackers. Vad annat hade man väntat sig? Konstigt att de inte hjälpte en att använda dem!

På väg ut för att äta middag samma kväll som den hiskeliga lunchen såg vi en gullig skylt vid ett bygge:


Jag åt faktiskt lamm ett par gånger därborta, det har jag annars lite svårt för med tanke på hur g-ulliga de är osv. Och de är ju så små, känns onödigt lyxigt på nåt sätt när man kan slakta en hel oxe. Jag äter helt enkelt inte lamm, har aldrig gjort. Men i ett land där man i enlighet med religionen inte äter gris men ändå serverar det överallt som en "service" till alla icke-muslimer kände jag att jag ändå ville visa nåt slags intresse för den kultur jag besöker. Till denna lammrätt fick man friterade grönsaker, de ligger ovanpå köttet.

Jättegott, till mitt förtret!

Och till efterrätt ytterligare en Creme brüle, minst lika god som den första men utan bladguldet.

Ingen av dem var dallrig, som man är van, utan mer krämiga, jättegoda. Och det har väckts en sån där vansinnig idé i mitt huvud om att jag skulle vilja köpa en brännare. Bah.


Och sen, för att riktigt insupa den inhemska kulturen, gick vi till ett ställe där folk satt lite här och där i sacco-säckar och rökte vattenpipa. Måste provas. Såg flummigare ut än vad det var, kändes mer magiskt att sitta där i den varma orientaliska natten och småprata över äppeldoftande piprök bland en massa andra människor som gjorde likadant.

Nästa dag tog vi oss ut på den närmsta palmön, den där hotell Atlantis nyligen haft invigning med stort pompa och ståt (var det världens dyraste invigning? Det är mycket som är "världens" i Dubai).

Jag trodde man skulle köra på en smal väg och se havet på båda sidor och kunna urskilja själva palmbladen, men så här såg det alltså ut: En hel liten stad ute på havet. Längst fram skymtar man Atlantis.

Och så här såg det ut längst ut på ön, strax bakom Atlantis.

Sen var det det här med souker. I området Deira finns kryddsouk och guldsouk, mycket exotiskt samtidigt som man känner igen lite från hårt belastade turistorter i självaste Europa; det går knappt att passera en butik utan att nästan bli indragen av butiksägaren. Mycket jobbigt, till slut gick man mitt i gatan med raska steg, stint tittande rakt fram.

Guldsouken i Deira.

Det finns material till ett inlägg till, nu ska vi skjutsa hem svärmor så jag avbryter här.

Inga kommentarer: