söndag 28 december 2008

Nyårsmeny

Precis som om jag inte hade annat att göra, som att plugga till tentan t.ex, roar jag mig med att fotografera receptbilder och söka bilder på nätet för att på detta sätt delge vad som ska ätas här på nyårsafton. Vi blir 6 vuxna och än så länge okänt antal tonåringar, men nånting mellan 4 och 7 stycken.
Först blir det nån liten välkomstdrink, kanske Asti Cinzano med nån frusen liten jordgubbe i.

Till förrätt blir det såna här, vi tänker lägga dem på en skiva rostat bröd och servera med ett isbergssalladsblad. (recept i senaste ICA buffé-tidningen).

Varmrätten består av en liten buffé:

Wästerbottenpaj med tillhörande romsås.

Utskuren biff, fräst i stekpanna och färdigställd i ugn, samt...

... citron- och timjanmarinerad kyckling, och till dessa två rätter får man ugnrostade rotsaker/potatisgratäng samt chèvrekräm/rojo.
Till efterrätt blir det

Snabb Cheesecake med Baileys och...

... en ananaspaj. Båda dessa efterrätter är farligt goda, cheesecaken finns på aftonbladet.se och ananaspajen på icakuriren.se (fast jag fick receptet först av Helena.)

Till dukningen har jag köpt en ask Knäppgök, bordsplaceringskort med små uppdrag till var och en. Typ "Avbryt dig mitt i en mening med att säga "Va?" och fortsätt sedan prata som om ingenting hänt." Eller "Låt din röst med jämna mellanrum brytas som på en 14-årig grabb". Eller "Upprepa varje mening två gånger, andra gången tyst och eftertänksamt". Såna saker. Enligt instruktionerna får man inte skratta. Det blir ju intressant att se hur det ska gå.

Ja, sen blir det säkert en del Singstar och lite bomber och granater. Knappast champagne, eftersom ingen jag känner egentligen tycker champagne är gott på riktigt, men ett mousserande vitt vin blir det i alla fall att skåla i.

Om jag inte syns till här mer innan nyårsafton; GOTT NYTT ÅR på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en kanon tillställning. Man blir ju riktigt hungrig...fastän man inte gjort annat än ätit en hel vecka nu!
Var har du hittat Knäppgök någonstans?!
Å Gott Nytt år önskar vi er.
Ps...När åker Niklas tillbaka?

Anonym sa...

Knäppgök hittade jag på Akademibokhandeln, man har nog roligt bara av att sitta och läsa korten och föreställa sig hur det skulle se ut osv. :-)
Niklas åker på fredag, hemska tanke!