onsdag 7 oktober 2009

Angående nya influensan igen

Läser med tappad haka distriktsläkaren Björn Olssons utspel i dagens NSD. Här sitter alltså en vårdgivare, säkerligen träffar han många riskgruppatienter, och totalsågar massvaccineringen. En ny konspirationsteori har han också gett liv åt; Landstinget har "förköpt" sig och klarar inte tanken på att allt detta vaccin ska gå till spillo. Så jävla löjligt.

Jag blir riktigt förbannad faktiskt. Det är osolidariskt och oanvarigt. Man smittar innan man blir sjuk, så hur ska man som vårdgivare veta om man sitter där på torsdagen och petar i 14 patienter som alla insjuknar veckan därpå eftersom man själv blev sjuk på fredagen...?

Jag var och lyssnade på smittskyddsläkare Kia Karlman förra veckan och hon sa många vettiga saker. Och så frågade hon sig också varför folk är så pigga på att vaccinera sig när de ska åka utomlands, men nu är det plötsligt stor debatt? Det undrar jag också. Det här vaccinet innehåller inga märkligare ämnen än tidigare vacciner vi fått i oss, och halten kvicksilver motsvarar det vi får i oss av en halv portion fisk, så alla dramaqueens kan lägga ner, bara.

Björn Olsson med anhang borde få en klisterlapp i pannan så patienterna kan välja själva vilka de vill vara i närheten av.

3 kommentarer:

Helena sa...

Ah, skönt att höra... Som diskussionerna nu går så började jag tänka att jag kanske är fånig som vill ta den... Jag kommer att få ta den redan vecka 42-43, fast jag egentligen inte tillhör någon riskgrupp. Eftersom min arbetsplats plötsligt blev hela kommunens vaccinationscentral så får vi som jobbar "närmast besökarna" lite förtur så vi håller oss på benen :-)

karo sa...

Näe, inte ett dugg fånig. :-)

eva* sa...

Här verkar många få den väldigt lindrigt, typ två dagar med hög feber och sedan lite hosta. Och här går dom och kollar med blodprov så att dom verkligen vet att det var H1N1!