onsdag 23 januari 2008

Jag vet, det är fyra månader kvar...


... men nu när resan är bokad kan jag inte låta bli att fantisera om vilka mataffärer vi ska gå i, vad vi ska äta till vinet på kvällarna och såklart vilket vin vi ska dricka. Det finns en supermarket högst upp på viale Dante i Riccione som utlöser snålvattenavgång. Allt ser så himla gott ut, till och med mejeridisken är lockande. Men det bästa är charkdiskarna... I en ligger kött och korvar, i en annan fisk och skaldjur, i en tredje olika grönsakspåhitt som grillade auberginskivor i lag eller grillade paprikabitar eller squashröror... hur mycket som helst, man måste smaka allt tycker man. Och i den sista ligger ostar... Stora hårdostar och mindre färskostar, personalen skär och paketerar i underbara vaxade papper och det vattnas i munnen på mig nu. Bemannad bröddisk har de också. Foccaccia med lök och tomater och doftande kryddor. Mumma. Det är så tydligt att italienarna har en stor stolthet i sin matkultur, när till och med en sketen liten supermarket har ett sånt lockande utbud. Sen finns ju större butiker också, som COOP (tror banne mig det är nåt samarbete med svenska COOP där), där man kan vandra en halv dag och tindra med ögonen.


Det blir femte gången jag reser till Italien och det blir inte den sista. Jag har en liten dröm om att nån gång få vara en av dem som står och sopar trottoaren framför min butik varje morgon, bara några år, och sen komma hem igen.

Inga kommentarer: