torsdag 3 april 2008

Affärsman blir han aldrig

Nu blir det två storysar på raken om maken, det betyder inte att han gör sånt här tok hela dagarna, det bara råkade bli lite tätt just nu.
I alla fall, han har haft ute en surfdator på blocket och där begärt 1000:-. Några har mailat och erbjudit 7-800:- och efter lite avvaktan har han svarat "okej" men då har de inte hört av sig mer. Men så ringde det en kvinna och förklarade att hon ringde i en annans ställe, en man som inte var så bra på svenska. Hon frågade lite om datorns prestanda och programvara osv, och till slut såklart om priset. Maken svarade att han väl kunde tänka sig att pruta lite. Kvinnan sa då att den här mannen som ville köpa datorn skulle komma under kvällen och titta på den.

Han kom en dryg timme senare, provkörde datorn lite och frågade ganska snabbt vad priset var. Maken hade ju liksom lovat kvinnan i telefon att han kunde tänka sig att pruta, så han svarade:
- Ja, jag hade ju skrivit 1000:- men nog kan jag gå ner lite i pris. Om det är okej för dig?

Här fick jag lite svårt att behärska ett galet skratt, det lät ju inte klokt. Men killen verkade inte ha uppfattat riktigt vad maken sa, för han halade fram två femhundringar och sträckte fram. Maken:
- Eh, jamen ska vi säga 800? Du får den för 800.
Och killen tar tillbaka en femhundring och byter lyckligt ut den mot tre hundringar.
Han gick nöjd ut från vårt hus med datorn i famnen. Eller ja, maken hjälpte ju till att bära ut hälften.

Undrar vad han tänkte sen, killen? Vi höll i alla fall på att skratta ihjäl oss när han hade åkt, och maken konstaterade att det här är en bransch han bör hålla sig ifrån.

Förresten håller han på att fiska efter tjänstgöring i Dubai, företaget han jobbar på växer mycket där just nu. Och nu har hans chef mailat till ansvariga personer inom "utlandsbiten" och gjort reklam för honom, så nu blev det lite pirrigt helt plötsligt! Vi har inte ens hunnit sondera terrängen med barnen som vi hade tänkt. Men vi får nog göra det ikväll, så de får en karamell att suga på om det skulle bli aktuellt framöver.
Om det blir aktuellt och om vi då följer honom till Dubai... vad ska jag göra där? Lyxhustra? Plugga? Jobba? Barnen skulle ju gå skola, men jag?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ihhh! Vad spännande!

Anonym sa...

Jamen gissa! Först var det bara löst prat som jag trodde skulle dö ut lika snabbt som det dök upp, men nu det där med chefens mail... det blev lite *gulp* över det hela. :-)

Anonym sa...

Hehe, nä, som affärsman har han nog ingen lysande framtid ;) Men han har tydligen annat spännande att tänka på...

Anonym sa...

Japp! Ska berätta lite närmare på annat ställe nära dig. :-)

Anonym sa...

Jag har ett par Slalomskidor till salu.Fråga Nicklas vad han bjuder för dom? Jag hade tänkt mig 11 tusen,,men okey då 13 tusen kan han få dom för ,,,eller vafan 14tusen jämnt.Det finns snö i Dubai
och där ligger priserna så,,det är säkert,I promise.
Vi ser fram emot att äta Dadlar i Dubai.
:MB

Anonym sa...

MB; *asg* :-D

evova sa...

Vi hade ute en gammal diskmaskin en gång, fungerande men vi renoverade ju! Hursom så var den på blocket annons för 300 och det kom en nysvensk och kollade och sa -får man pruta? Varpå jag kläcker -är inte 200 tillräckligt billigt?!! Varpå jag snabbt fick två hundralappar i handen och inget mer snack om pruta. Så jag trillar nog in i makens kategori. :-\

Anonym sa...

Men gud, hahaha! Påminner om att vi faktiskt gjorde en liknande grej för några år sedan när vi sålde vår diskmaskin på blocket, båda hade glömt att vi hade skrivit 900:- utan ville minnas att vi skrivit 800:-. Vi fick också pengar snabbt och såg sedan köparna försvinna med maskinen illa kvickt. *S*