tisdag 30 september 2008

Ladies Night och Kvinnor Kan


Najsa grabbar, men hur tänkte de?

Jag har alltid undrat: Vad är syftet? Den som kan ge ett vettigt svar gör det bra. Och då är det alltså jag som bedömer om svaret är vettigt.
Jag tänker, finns det så mycket mer än Frimurarna som inte välkomnar kvinnor? Eller de kanske gör det? Det är bara det att jag är rätt okunnig om såna där larvhemliga samfund. Är detta ett svar på såna fenomen? "Hahaa, ni är inte välkomna lalala". Eller handlar det om nåt slags försök till hämnd mot näringslivet för att män besitter de flesta maktpositionerna? Jamen vad handlar det om?

Har vi människor ett biologiskt behov av att då och då frottera oss endast med personer av samma kön? Men om nu t.ex Frimurarna började med det och kvinnor generellt retat sig på det; varför kontra med syjuntor? Varför bilda två läger? Jag fattar det inte! Tycker det är störtbarnsligt!

Kolla den här artikeln i Aftonbladet till exempel. Skäms på er kvinnor, som beter er som idioter! Att man eventuellt upplevt sig ha fått ett taskigt bemötande av nån man här och där är ingen ursäkt, varför i så fall sjunka lika lågt? Att anse sig ha rätt att bete sig som ett stömmel för att man är sur för att Frimurarna existerar är inte heller nån ursäkt, varför vara lika löjlig som dem?

Eller är det så oskyldigt att det faktiskt finns ett äkta behov av att umgås med bara könsliga gelikar? Och vad bottnar i så fall det behovet i? Kan man inte prata fritt om någon av motsatta könet hör på? Ett skäl så tragiskt som något... Undrar om det inte handlar om nåt slags komplex innerst inne i alla fall? Och eftersom komplexen tydligen är ömsesidiga blir det ju extra onödigt! Varför inte jobba ihop istället? Vi gifter ju oss för fan med varandra, ska vi inte ens kunna gå på samma konserter, tillhöra samma klubbar? TRAMS!

Just när det gillar Ladies Night skulle jag gärna gå och se föreställningen. Men jag vägrar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det ska du verkligen inte behöva göra heller. Finns ju tyvärr s.k neandertalare bland oss alla tyvärr som gör det mer eller mindre omöjligt att mötas halvvägs. Men vi andra får helt enkelt försöka att blunda åt deras beteenden så gott det går helt enkelt ;)

Anonym sa...

Att dessa kvinnor beter sig så där är inte för att de är idioter eller för att de har behandlats illa av män och vill hämnas. Det är helt enkelt så människor fungerar, både män och kvinnor. Det tragiska är att folk är så pryda och tycker att minsta lilla snuskigt skämt är "idiotiskt beteende".

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

(det är min egen kommentar jag tagit bort ovan)
Nja, pryd är nog det sista jag är. *asg*
Det är alltså inte nivån på "skämten" jag stör mig på.

Anonym sa...

Asch - jag hatar tjejmiddagar, jag tycker om att umgås med människor i olika åldrar oavsett kön, religion eller sexuell läggning.
Och anser att kvinnor och män bör, och är till viss del eftersom det ofta beror på en själv hur man blir bemött, vara jämlika. Inget snack om saken.
Att sen göra ett sånt stort rabalder av att det råkar finnas ladies night, gynnar ingen.
En likadan tillställning för män skulle inte locka nåt folk, för män har sina tillställningar ändå, finns inga pengar i det.
Jag ska kolla på showen,jag är jag, mina vänner är med (den kvinnliga delen av dom då förstås) - vi ska ha kul. Det spelar ingen roll om det bara varit vi och resten män. Det har inte med saken att göra. En show är en show - what´s the deal?
Sluta gnäll och sluta dra alla över en kam.

Anonym sa...

Ja nu drog jag ju inte alla över en kam, det framgick väl rätt tydligt i texten?

Anonym sa...

Tänk det omvända. Globen full med tio tusen onyktra män. På scenen enbart tjejer som klär av sig, visar fittan och drar sexskämt. Tror ni det skulle anses lika okej? Knappast, det skulle kallas porr, kvinnoförnedrande och sexitiskt. Det skulle aldrig tillåtas offäntligt. Jag undrar om de kvinnor som är där skulle tycka det var okej att deras män var på motsvarande? Sexism är sexism, oavsett, det är sjuk dubbelmoral och patetiskt.

Anonym sa...

Ungefär så ja.