lördag 3 januari 2009

Alltid ska man reta sig på nåt

Sitter och bläddrar i senaste Amelia (fick en prenumeration i julklapp) och hamnar i en artikel om Josefin Crafoord.

"JC lyckas med det där som många av oss tidspressade och stressade småbarnsmammor inte grejar: Hon hinner med sig själv. Hur sjutton gör människan?"
Jag tänker: Men skärp dig. (och sen undrar jag förstås om det är just mammor som har ensamrätt på att vara stressade?)

"Hon hinner med sig själv! Det kan låta banalt men är ett verkligt konststycke."
Jag tänker: Men verkligen, skärp dig!

"JC lyckas ha en fixig frisyr och målade klarblå naglar."
Jag tänker: Men herregud hur lång tid tar sånt??

"Hon hinner fika med vänner, festa med bögkillar, utveckla sitt modeintresse (t.ex på modeveckan i London), shoppa onödiga prylar, ha ett hobbyband..."
Jag tänker: Oj, fika med vänner, oj. Wow. Festa med bögkillar? Eh, jaha. Utveckla sitt modeintresse i London, ja till det krävs det kanske först och främst pengar? Shoppa onödiga prylar, ja det var ju verkligen beundransvärt. Ha ett hobbyband? Ja det var mer än man visste.

"Ja ni hajar, med ett hem, man och två gulliga kottar"
Jag tänker: Nej men va f...? Hon har ett hem, inte unikt. Hon har en man, ja kanske är det så att de delar på arbetet där hemma? Två kottar som är 13 och 3 år tydligen, ja förlåt men det finns sånt som låter slitsammare.

Snälla människa som skrivit detta dravel, kunde du inte ha behållit det för dig själv istället för att försöka påverka andra att avguda en helt vanlig (nåja) kvinna som anser att man blir en bättre förälder om man inte utplånar sig själv? Så jävla märkvärdigt är det inte. Sen vet jag inte om hennes barn känner sig försummade eller inte, men nog är det konstigt att en kvinna som avsätter tid åt sig själv ska bli beundrad, medan en man som gör samma sak... inte alls blir beundrad? Jag får inte ihop tänket.

Sen betyder det inte att man "utplånar sig själv" om man skiter i modeveckor och hobbyband utan har mer utbyte av att vara med sina barn.


Måste ha tagit två dagar att få till den fixiga looken.

2 kommentarer:

Helena sa...

Ameh guuuuuud vad fixig du måste ha tid att vara nu när du åtminstone inte har en man att ta hand om ;-)

Anonym sa...

Ja eller hur?! *asg*