måndag 7 februari 2011

Den bruna maten

Blev för ett tag sen tipsad om en rolig blogg. Den fascinerar mig storligen! Dels är den underbart rolig, dels är jag ju uppvuxen på 70-talet så igenkänningsfaktorn är hög även om jag inte kan minnas att jag någonsin behövt äta eller ens se framdukat, något av det familjen Bruun tillagar. Hela hemsidan ÄR 70-tal.

Jag har också en laddning av de berömda receptkorten här hemma. De måste dock vara från 80-talet, jag prenumererade på dem när jag flyttat hemifrån 1984-85 nånting. Nedan framgår ändå att nivån på recepten är ungefär densamma.

Jag kan inte heller minnas att jag nånsin tillagat nåt från den där lådan. Och nu när man bläddrar bland korten blir man understundom chockad; "Köttsufflé". What? Vem åt sånt, ens på 70- eller 80-talet?

Men hela den här grejen med 70-talets matkultur är som ett helt eget fenomen, och jag undrar så hur recepten blev till? Vem kokade ihop dem, så att säga? Och hela grejen med alla högtravande ordval, herregud hade folk aldrig lagat mat förr? Det känns som om receptmakarna var helt fascinerade över sig själva och sin matlagningskonst. Och idag blir det inget annat än humor på hög nivå. Läs själva får ni se! :-))

6 kommentarer:

i i d z. - enblekingechey. sa...

superfin blogg! :D
händer idag? (:

KRAM!

Helena sa...

De bruna glasen på bilden av den mysiga räkaladåben (eller vad det nu ska föreställa)hade vi när jag var liten. Jag kan än minnas hur mjölk som rann på utsidan skapade faschinerande mönster, men visste aldrig vilken väg den skulle ta nerför glaset (hade man lite att göra som barn när man minns att man satt och studerade "mjölkrinnet")

Den där receptlådan som du har, den tror jag att jag också började samla, men jag kom inte så långt vill jag minnas.

karo sa...

De glasen är ju skitsnygga! Fast jag tycker om ganska mycket från 70-talet. Bara inte maten så värst... :)

Helena sa...

Jag började filosofera över alla de här superlativen som haglar över maten i "Boxen", men så gick jag in och tittade på www.matklubben.se och www.kokaihop.se och upptäckte att det är väldigt många ganska ordinära recept som heter typ "ljuvlig sås" "supergod gratäng" och "suverän köttgryta". Verkar som om folk är väldigt taggade att få andra att pröva just deras recept. Och Matklubben eller vad de nu hette var ju dessutom tvungna att få folk att betala för dyngan! ;)

Anonym sa...

Jag har en sådan låda någonstans! Tror inte jag nyttjat något enda recept......... vilket kapitalslöseri. Kanske borde syna lådan lite närmare!?
Nästa gång! Då blir det morotsfuckingragú med lite nazigobeläng. Ha ha ha.
Sitter och dricker lite öl i väntan på gubben vars plan var försenat från Stockholm. Snöoväder! Problem med snöröjning? Konstigt va! Jag har ganska trevligt.

karo sa...

Hahaha, låter som trevliga maträtter sprungna ur en öl-hjärna, underbart! :D